Gå till innehåll

Livets Elixir

Majoriteten av våra medmänniskor är tyvärr kroniskt uttorkade idag. Även våra förfäder så var det många som inte fick i sig ordentligt med vätska, vilket har påverkat vår utveckling och även hälsa. Det är väldigt mycket i vardagen som innehåller uttorkande substanser, bra exempel här är drogerna kaffe och socker, samt även de små mängderna av klor har uttorkande effekt på kroppen. Om man då redan vet att man dricker lite för lite, eller att man dricker precis det man borde få i sig, så kan alla dessa ämnen och kemikalier göra att man ligger under det värde man egentligen behöver fylla sitt fantastiska system med.

Mycket av den symptombildning som vi lever med i dag kan grunda sig på en sådan simpel men dock så viktig del som vätskebrist och kronisk uttorkning. Det påverkar bland annat vårt blod, hur vi tar upp näring, hur vi renar kroppen, om skadliga patogener kan trivas i kroppen, samt hur kroppens funktioner smörjs och underhålls.

  • Sikta på att få i sig minst 1,5-2 liter rent vatten per dag.  Helst inte så kallt då det går åt extra energi för kroppen. Vattenfilter eller filterkaraff är att rekommendera, speciellt med kommunalt vatten då det blir mer och mer kemikalier, plastpartiklar och hormoner i vattnet. Även om man har gamla kopparrör. Rekommenderar att alltid bära med sig en ordentlig glasflaska vatten, vart man än vandrar på denna planet.
  • Dricka rikligt med rent vatten för att kroppen skall ha en chans att rena mer. Alla tänkbara problem kan uppstå om kroppens reningsförmåga blir nedsatt. Studera urinens färg och lukt, desto mörkare och starkare lukt ju mer koncentrerad är urinen och ger ett sken över om man bör få i sig mer vätska.
  • Drick ordentligt med vatten ca 15-20 min innan det är dags för näringsintag. Drick lite lagom men helst inget till måltiden, då vätskan späder ut den optimala cocktail av saliv och magsyra, som påverkar hur näringen bryts ner och sedan tas upp. Tillsätt gärna lite citron eller bitterörter för att främja matsmältningen. Vänta gärna en timme eller två, så näringen får ta sig till tarmen, innan man börjar dricka ordentligt igen. Rumstempererat vatten då det går åt extra energi för kroppen om vattnet är för kallt.
  • Pressa färsk ekologisk Citron och/eller Lime ner i vattnet. Fullproppad med elektrolyter som gynnar våra elektriska kroppar, även så främjar det kroppens reningsförmåga väldigt. Vatten är en levande entitet som mår bäst i sin naturliga form, så som vi behandlar vatten idag så tenderar vattnet till att 'tappa liv'. Vätskan i t.ex. en citron är super levande och kan aktivera samt återge liv till vattnet. Även Gurkjuice och Sellerijuice är båda otroligt fulladdad vätskeform för kroppen.

  • Viktigt att inte dricka för mycket vätska med en försurad pH-balans, då detta kommer antagligen att påverka pH värde i kroppens vätskebalans. Man kan testa vatten på olika sätt för att se till så vattenkällan håller hälsosam pH-balans, basiskt men helst inte över 7,8.
  • Undvik att salta maten för mycket då de flesta tillsatta salter har en uttorkande effekt på kroppen. Naturliga salt-arter som ej är uttorkande för kroppen finns t.ex. i Selleri och Spenat. Du kan alltså få i dig allt det salt du behöver genom Selleri, som innehåller de viktiga salt-arter som är livsviktiga för oss, även några arter som inte är helt öppet känt ännu.
  • Ät mer levande föda då tillagad mat ofta har en uttorkande effekt på kroppen. Levande föda menas råa råvaror som obehandlade grönsaker, rotfrukter, fröer, nötter, bönor, frukt och så vidare.

Kroppen består till större del av vatten, mer kroppens vätskebalans och lite mindre blodet. Får man i sig för lite vätska så kan vätskebalansen låna vätska ifrån blodet, vilket kan resulterar i att blodet blir tjockare och har bland annat svårare att leverera energi till kroppens alla celler, som då kan resultera i allt från att man blir trött till att virus och andra destruktiva patogener kan trivas bättre. Även påverka kroppens reningsförmåga och får då även svårare att hantera bland annat inflammation samt att driva ut farliga kroppsfrämmande substanser. Brosk, leder och ryggradsdiskarna innehåller väldigt mycket vätska och kan påverkas väldigt negativt om vi inte får i oss tillräckligt. Mycket utrensning sker även genom urinen så det gör stor skillnad för kroppens reningssystem att urinera 2 ggr kontra 3-5 ggr per dag.

Mage och tarm behöver även vätska för att smörja systemet, samt för att främja produktionen av en perfekt cocktail av magsyra. Allt för att kunna bearbeta och bryta ner näringsämnen, samt för att ta upp näring som det är tänk. Kan även vara så att man lättare går upp i vikt om man inte får i sig tillräckligt med vätska, då kroppen kan gå in i ett slags svält läge. Kan även resultera i att man känner sug och måste äta mer, just för att kroppen har svårt att ta upp essentiella näringsämnen. Så det är viktigt att dricka ordentligt med vatten 15-20 min  innan man äter, bara lite vatten helst inget alls till maten, sedan gärna vänta tills näringen tagit sig ner i tarmen innan man börjar dricka ordentligt igen emellan måltiderna.