Gå till innehåll

28 dagars reningsprogram

28 dagars reningsprogram från Anthony William's livsverk

I fyra veckor är siktet att bara få i sig frukt bär, grönsaker samt drycker, är detta för omständligt så går det även bra att göra det en kortare period. Efter egen förmåga och kapacitet går detta att skräddarsy till att man t.ex. följer detta några dagar i veckan, eller endast något mål per dag. Desto mer man går in för detta kommer resultaten därefter. Ju mer rå och obehandlad maten är desto mer näringsämnen finns kvar. Därför rekommenderas t.ex. att ej värma maten för varmt helst inget alls. Ungefär 2/3 av immunförsvaret går åt i tarmarna samt mycket av kroppens reningsorgan skall renas ut genom tarmsystemet, så målet är att få god med sikte på optimal förmåga i mage/tarm samt balanserad symbios. För att få loss mer av immunförsvar till att bekämpa patogener runt om i kroppen, samt få god reningsförmåga för att bland annat svälta patogener och även att driva ur slaggprodukter, samt andra skadliga kroppsfrämmande substanser.

Här nedan kommer lite olika förslag på hur dessa dagar kan se ut, som man kan se så är målet att få i sig näring ungefär varannan timme. Det går även bra att byta ordning och variera på de olika alternativen under dagen och dagarna. Bästa tiden för att rena kroppen är första timmen på morgonen, därför är det rekommenderat att dricka utrensande juice direkt när man har vaknat.

MANTRA UTÖVER DET SOM VISAS NEDAN: Frukt, bär, plantbaserat som grönsaker, rotfrukter, örter och kryddor. Siktet inställt på sju olika frukter samt sju olika bär per dag kan bara det göra underverk för kroppens symfoni. 

  • Tidig morgon: Sellerijuice, Gurkjuice, Citronjuice, Cocosvatten med Spirulina, Örtté, Korngräspulver i vatten.
  • Frukost: Frukt smoothie, Banan, Dadlar, Bär, Päron, Papaya, Mango, Grönkål, Spenat, Selleri, Koriander, Korngräspulver.
  • Brunch: Frukt smoothie igen, liknande som till frukost. Alternativt så gör man dubbel portion till frukost och tar den andra smoothie till brunch.
  • Lunch: Sallad samt med Spenat och gurka som bas. Bygg ut och variera med Blomkål, Vitkål, Selleri, Senapskål, Groddar, Salladslök, samt med frukt och bär som Papaya, Mango, Apelsin, Druvor och Grapefrukt. Dressing på Avokado, pressad Apelsinjuice, Koriander, samt Vitlök och färsk Ingefära om man vill. Tanken är att göra en ordentlig sallad så man verkligen blir mätt.
  • Mellanmål: Frukt efter behag. Äpple, Päron, Dadlar, Apelsin, Druvor. Även Selleri mellan frukterna är att rekommendera. Även en ordentlig sked rå Honung ger mycket energi.
  • Middag: En ordentlig sallad i liknande spår funkar bra, även t.ex spenatsoppa gjord även av Tomater, juice från en Apelsin, Selleri, Koriander och andra örter samt grönsaker efter behag, lätt att blanda i en mixer. För mer fantasi använd dig av de råvaror som är rekommenderat högre upp.
  • Kvällsmål: Äpple och dadlar.

Låt fantasin flöda och kör på det som känns bäst samt lita på och följ din intuition!  Mantrat att ha i bakhuvudet är råkost: Frukter, Bär, Plantbaserat som Grönsaker samt Örter – Levande föda. Lycka till! 🙂