Gå till innehåll

28 dagars reningsprogram

28 dagars reningsprogram från Anthony William

I fyra veckor är siktet att bara få i sig frukt bär, grönsaker samt drycker, är detta för omständligt så går det även bra att göra det en kortare period. Efter egen förmåga och kapacitet går detta att skräddarsy till att man t.ex. följer detta några dagar i veckan, eller endast något mål per dag. Desto mer man går in för detta kommer resultaten därefter. Ju mer rå och obehandlad maten är desto mer näringsämnen finns kvar det nyttigaste finns oftast i skal, kärnhus och själva kärnorna i sig. Därför rekommenderas t.ex. att inte värma maten för varmt helst inget alls.

Ungefär 2/3 av immunförsvaret går åt i tarmarna samt mycket av kroppens reningsorgan skall renas ut genom tarmsystemet samt urin, så målet är att få god funktion på levern och optimal förmåga i mage/tarm, njurar/urinvägar/blåsa samt en balanserad symbios. För att få loss mer av immunförsvar till att bekämpa patogener runt om i kroppen, samt få god reningsförmåga för att bland annat svälta patogener och även att driva ur slaggprodukter, patogena restprodukter samt andra skadliga kroppsfrämmande substanser.

Viktigt att inte pusha systemet för hårt utan att verkligen känna in ordentligt, därför detta reningsprogram är bra då det är effektivt samtidigt som det inte pushar kroppens reningsförmåga för hårt, gå försiktigt fram och känn efter ordentligt hur kroppen svarar. Kraftfull inspiration för att optimera kroppens reningsförmåga finns på sidan om levern länk här.

Här nedan kommer lite olika förslag på hur dessa dagar kan se ut, som man kan se så är målet att få i sig näring ungefär varannan timme. Det går även bra att byta ordning och variera på de olika alternativen under dagen och dagarna. Bästa tiden för att rena kroppen är första timmen på morgonen, därför är det rekommenderat att dricka utrensande juice/smootihe/citron-limevatten direkt när man har vaknat.

MANTRA UTÖVER DET SOM VISAS NEDAN: Frukt, bär, plantbaserat som grönsaker, rotfrukter samt örter och kryddor. Siktet inställt på sju olika frukter samt sju olika bär per dag kan bara det göra underverk för kroppens symfoni. 

  • Tidig morgon: Sellerijuice, Gurkjuice, Citronjuice, Cocosvatten med Spirulina, Örtté, Korngräs (juice) pulver i vatten.
  • Frukost: Frukt smoothie, Banan, Dadlar, Bär, Päron, Papaya, Mango, Grönkål, Spenat, Selleri, Koriander, Korngräs (juice) pulver.
  • Brunch: Frukt smoothie igen, liknande som till frukost. Alternativt så gör man dubbel portion till frukost och tar den andra smoothie till brunch.
  • Lunch: Sallad samt med Spenat och gurka som bas. Bygg ut och variera med Blomkål, Vitkål, Selleri, Senapskål, Groddar, Salladslök, samt med frukt och bär som Papaya, Mango, Apelsin, Druvor och Grapefrukt. Dressing på Avokado, pressad Apelsinjuice, Koriander, samt Vitlök och färsk Ingefära om man vill. Tanken är att göra en ordentlig sallad så man verkligen blir mätt.
  • Mellanmål: Frukt efter behag. Äpple, Päron, Dadlar, Apelsin, Druvor. Även Selleri mellan frukterna är att rekommendera. Även en ordentlig sked rå Honung ger mycket energi.
  • Middag: En ordentlig sallad i liknande spår funkar bra, även t.ex spenatsoppa gjord även av Tomater, juice från en Apelsin, Selleri, Koriander och andra örter samt grönsaker efter behag, lätt att blanda i en mixer. För mer fantasi använd dig av de råvaror som är rekommenderat högre upp.
  • Kvällsmål: Äpple och dadlar.

På sidan om näringsämnen, kosttillskott och superfoods länk här finns massa mer spännande inspiration.

Låt fantasin flöda och kör på det som känns bäst samt lita på och följ din intuition!  Mantrat att ha i bakhuvudet är råkost: Frukter, Bär, Plantbaserat som Grönsaker, Rotfrukter samt Örter och Kryddor – Levande föda. Lycka till! 🙂